Volle hotels en een zacht bed

3 oktober 2016 - Yazd, Iran

Gisteren eind van de middag in Yazd aangekomen. Met 2 Franse knullen die ik in Kashan al had ontmoet een taxi gedeeld en omdat alle hotels die ik in gedachten had vol zaten en hun alternatieven ook, tenslotte een hotel met plek gevonden en met elkaar maar een kamer gedeeld. Tot nu toe waren de bedden een soort planken met een matje van 2 cm en de kussens bakstenen, maar nu heb ik een heerlijk zacht bedje en dito kussen. Wat een genot. En een douche op de kamer. Een hokje van 80 bij 80 waar ook de wc en de wasbak is. Lekker ruim dus.
Vandaag een beetje door de stad gelopen. Het is voor het eerst dat ik veel toeristen zie. Ik kom nu ook in de meer toeristische steden. Vooral Chinezen, Fransen en Duitsers. En voor het eerst ook de tourbussen gezien, ja, zelfs Nederlanders. Vind het niet erg om daar geen deel van uit te maken.

Mooie oude binnenstad met smalle doolhofachtige straatjes. Ze hebben hier van vroeger uit al een vernuftig watersysteem, met putten en reservoirs en watermolens.

Zomers is het hier brandend heet, want woestijn. Airco bestaat natuurlijk nog niet zo lang, dus ze hebben hier hun eigen natuurlijke systeem op bedacht, die ook nog eens geen enegie kost. Het zijn torens, badgirs genaamd die op een simpele manier wind binnenlaten en zo de ruimtes eronder van een lekker briesje voorziEn.

Hier leeft ook een redelijke gemeenschap van aanhangers van Zarathustra. Blijkbaar was hij de eerste die bedacht dat er maar 1 god was ipv allerhande goden. In Yazd wordt een vuur brandend gehouden dat al meer dan 1500 jaar brandt en voor de  zarathoestrianen erg belangrijk is.

Gisteren dus een bus dagje en de dag ervoor Kashan nog verder bezocht. Had bedacht naar Fin garden te gaan, 9 km van het centrum. Heen met de taxi en terug lopen. Onderweg was nl nog een mooie moskee en een archeologische afgraving te zien. Onderweg waren er wel 20 taxi's die stopten en zelfs een stel in de auto die me een lift aanboden. Oké, op het laatst waren mijn voeten wel een beetje kapot, maar leuk was het wel.

1. José Olsthootn:
    4 oktober 2016
    Wat doe je veel! Hoe zijn de wegen op lange afstanden? Al falaffel op?
    Ik zou je wel eens in je nieuwe kledij willen zien...breek me daar nog het hoofd over. Moet het aan de onderkant echt zo wijd?