Chador en imam Reza

16 september 2016 - Mashhad, Iran

Vlucht ging voorspoedig. In de vlucht van Istanbul naar Mashhad was ik een van de weinigen zonder hoofddoek en op het vliegveld was het een en al chador. Knap hoe vrouwen elkaar herkennen, ik zou het verschil niet zien.

Het mannetje met mijn naam op een bordje was er niet. Het was inmiddels 2 uur locale tijd (2,5 later dan bij ons), dus ik besloot een taxi te nemen. Dacht onderweg dat dit mijn eerste en laatste nacht hier zou zijn, want hij reed als een idioot. En er waren nog heel veel andere idioten op de weg.

In mijn dorm was het lekker warm en het slapen lukte niet meteen. 's Morgens wachtte een heerlijk ontbijtje op de veranda. Besloot te gaan lopen naar het Shrine complex ter ere van de meest beroemde imam: Reza. Wachtende op mijn gids sprak een meisje me aan in het Engels. De standaard vragen werden gesteld en iedereen uit haar familie bestookte haar met vragen die ze mij moest stellen. Zelf waren ze op pelgrimstocht uit Shiraz. Ik gelijk aan wijn denken. Het grote detox avontuur is begonnen.

Eerst moest er een chador worden geleend. Heerlijk zo over mijn lange rok en lange bloes met lange mauwen en hoofddoek in de bloedhete zon, maar je moet er iets voor over hebben. Mijn (vrouwelijke) gids wilde een foto van me maken, maar ik zei: nee, hoor hoeft niet. Vele pelgrims van binnen en buiten Iran komen hier naartoe, dus het was lekker druk. Geëmotioneerde mensen die het hek wilden wilden aanraken dat om het heiligdom heen staat. Best bijzonder. Ik had echt een goede dag uitgekozen, want de musea in het complex waren dicht omdat het vrijdag was. Na wat filmpjes over Reza te hebben gezien, wilde een geestelijke (imam?) mij nog iets vertellen over Reza. Was informatief en ging over Shiieten en Soennieten, die volgens hem slechts een klein meningsverschil hebben over de opvolging van Mohammed. Ik liet de discussie maar achter wegen.

Ondanks mijn poging om er als een echte moslima uit te zien, heeft iedereen al van verre door dat ik toerist ben en ik krijg van iedereen dan ook blikken die ik niet zo goed kan interpreteren.

Vanavond heeft onze gastheer (nou ja, zijn vrouw) heerlijk gekookt voor wie wilde. Ik weet niet meer hoe het allemaal heette, maar iets met aubergine en walnoten en een soort soep met knoflook, azijn, spinazie (of zo) en noedels. Meloen toe. Morgen de omgeving verkennen.

1. Eva:
    18 september 2016
    Je hebt wel mazzel, meteen al op pelgrimstocht! En verkleed als een (bijna)echte moslima! Wat een avontuur! Pas wel op voor de rijdende idioten!