Im lonely boy en nose jobs

28 september 2016 - Hamadan, Iran

Vanmiddag in Hamedan aangekomen. Ik blijf hier maar een nacht en ga morgen door naar Kashan.
In Sanandaj nog een fijn dagje gehad. Naar een park gegaan op een berg aan de rand van de stad. Iraniërs houden nogal van kamperen heb ik me laten vertellen en in het park was ook een kampeerplek en het was er reuze gezellig. Op weg ernaartoe werd ik aangesproken door een man en we hebben even lekker staan kletsen. Ik denk dat dat nog wel het meest opvallend en het leukst is. De gesprekken met willekeurige mensen. Veel uitwisseling, maar ook politiek, Islam, hoofddoekjes. Er mag heel veel niet, maar er kan heel veel wel. Zo heeft iedereen Facebook, terwijl dat verboden is en niet op de gewone manier toegankelijk. Er zijn buitenechtelijke relaties en er is seks zonder huwelijk. Het zijn net mensen.
Op de terugweg kocht ik ergens een ijsje. Ik werd geholpen door een ware hipster. Hij sprak geen woord Engels, maar had wel een tatoo op zijn arm: Im lonely boy stond er op. Ik vraag me af of hij weet wat het betekent.

Uit een soort luiheid en zin in luxe, ben ik vanmorgen met de taxi van Sanandaj naar Hamedan gegaan. Chauffeur kende slechts paar woordjes Engels.
In Hamedan naar opgravingen geweest. Er is een stad gevonden van echt heel lang gelden. Jammer genoeg moesten er wel mensen uit hun huizen om de opgravingen te doen. Twee Armeense kerken mochten nog blijven staan.
Vanmiddag op zoek gegaan naar de tombe van Esther (niet jij hoor Esther) en Mordechai. Er stond al dat het moeilijk te vinden was, nou dat klopte. Het was zelfs helemaal niet te vinden. Gelukkig wel de tombe van BuAli gezien.
O ja, nog een ding. Het is hier nogal hip om je neus te laten verbouwen (die bobbel weg te laten halen). Zowel mannen als vrouwen overigens, ze generen zich er ook niet voor, want lopen trots met een pleister op hun neus. Ik dacht eerst dat ze hun neus wilden beschermen tegen de zon. Het schijnt zelfs zo te zijn, dat sommigen met een pleister lopen, zonder dat ze geopereerd zijn. Het is me nog niet gelukt om hier onopvallend een foto van te maken, maar ik blijf het proberen.